Holiq, Riyan Nur
(2024)
PENGARUH EFIKASI DIRI DAN MINAT MENJADI GURU
TERHADAP KESIAPAN MENJADI GURU
(Survey Pada Mahasiswa Program Studi Pendidikan Ekonomi
Universitas Kuningan).
S1 / D3 thesis, Universitas Kuningan.
Abstract
Penelitian ini dilatar belakangi oleh rendahnya Kesiapan Menjadi Guru. Hal ini disebabkan oleh Efikasi Diri atau kurangnya rasa percaya diri mahasiswa sebagai calon pendidik. Selain itu rendahnya Minat Menjadi Guru pada mahasiswa yang kurang memahami materi pelajaran dengan fenomena yang harus dikuasai secara optimal dikarekan kurangnya pemahaman saat proses belajar mengajar, dimana Kesiapan Menjadi Guru belum maksimal. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui 1). Pengaruh yang positif dan signifikan antara Efikasi Diri terhadap Kesiapan Menjadi Guru pada Mahasiswa Program Studi Pendidikan ekonomi. 2). Pengaruh yang positif dan signifikan antara Minat Menjadi Guru terhadap Kesiapan Menjadi Guru pada Mahasiswa Program Studi Pendidikan ekonomi. 3). Pengaruh yang signifikan antara Efikasi Diri dan Minat Menjadi Guru terhadap Kesiapan Menjadi Guru pada Mahasiswa Program Studi Pendidikan ekonomi. Penelitian ini merupakan Penelitian Kuantitatif metode Korelasional dengan populasi Mahasiswa Pendidikan Ekonomi. Teknik sampling yang digunakan dalam penelitian ini adalah Total Sampling dengan jumlah responden 67 mahasiswa. 1). Terdapat pengaruh positif Efikasi Diri terhadap Kesiapan Menjadi Guru pada Mahasiswa Program Studi Pendidikan Ekonomi Universitas Kuningan. Hal ini menunjukkan Kesiapan Menjadi Guru mahasiswa FKIP pendidikan ekonomi disebabkan oleh tingginya Efikasi Diri. Sehingga semakin tinggi Efikasi Diri mahasiswa maka akan mengakibatkan peningkatan Kesiapan Menjadi Guru. 2). Terdapat pengaruh positif Minat Menjadi Guru terhadap Kesiapan Menjadi Guru pada Mahasiswa Program Studi Pendidikan Ekonomi Universitas Kuningan. Hal ini menunjukkan Kesiapan Menjadi Guru mahasiswa FKIP pendidikan ekonomi disebabkan oleh tingginya Minat Menjadi Guru. Sehingga semakin tinggi Minat Menjadi Guru maka akan mengakibatkan peningkatan Kesiapan Menjadi Guru. 3). Terdapat pengaruh secara simultan pada antara Efikasi Diri dan Minat Menjadi Guru terhadap Kesiapan Menjadi Guru pada Mahasiswa Program Studi Pendidikan Ekonomi Universitas Kuningan. Pengaruh Efikasi Diri dan Minat Menjadi Guru terhadap Kesiapan Menjadi Guru mahasiswa FKIP pendidikan ekonomi sebesar 39,1% dan sisanya 60,9% dipengaruhi oleh variabel lain yang tidak dijelaskan pada penelitian ini. Hal ini berarti tinggi rendahnya Kesiapan Menjadi Guru dipengaruhi oleh Efikasi Diri dan Minat Menjadi Guru.
Kata Kunci : Efikasi Diri, Minat Menjadi guru, Kesiapan Menjadi Guru
This research is motivated by the low readiness to become a teacher. This is due to low self-efficacy or a lack of confidence among students as prospective educators. Additionally, the low interest in becoming a teacher among students who do not fully understand the subject matter is due to inadequate understanding during the teaching and learning process, resulting in less than optimal readiness to become a teacher. This study aims to determine: 1). The positive and significant influence of self-efficacy on the readiness to become a teacher among students of the Economic Education Study Program. 2). The positive and significant influence of interest in becoming a teacher on the readiness to become a teacher among students of the Economic Education Study Program. 3). The significant influence of school fieldwork introduction and interest in becoming a teacher on the readiness to become a teacher among students of the Economic Education Study Program class. This research is a quantitative study using a correlational method with a population of Economic Education students. The sampling technique used in this study is total sampling, with 67 student respondents. 1). There is a positive influence of self-efficacy on the readiness to become a teacher among students of the Economic Education Study Program at Kuningan University. This indicates that the readiness to become a teacher among FKIP Economic Education students is due to high self-efficacy. Thus, the higher the self-efficacy of the students, the more it will lead to an increase in readiness to become a teacher. 2). There is a positive influence of interest in becoming a teacher on the readiness to become a teacher among students of the Economic Education Study Program at Kuningan University. This indicates that the readiness to become a teacher among FKIP Economic Education students is due to a high interest in becoming a teacher. Thus, the higher the interest in becoming a teacher, the more it will lead to an increase in readiness to become a teacher. 3). There is a simultaneous influence of self-efficacy and interest in becoming a teacher on the readiness to become a teacher among students of the Economic Education Study Program at Kuningan University. The influence of self-efficacy and interest in becoming a teacher on the readiness to become a teacher among FKIP Economic Education students is 39,1%, and the remaining 60,9% is influenced by other variables not explained in this study. This means that the level of readiness to become a teacher is influenced by self-efficacy and interest in becoming a teacher.
Keywords : Self efficacy, Interest in Becoming a Teacher, Readiness to Become a teacher
Actions (login required)
- View Item